Hyresvärden från helvetet

... eller något åt det hållet.

Vi har äntligen avslutat affären med vår senaste hyresvärd och jag tackar alla högre makter för det. Det har bara varit oklarheter från start med denna människa och till viss del litade vi kanske lite väl myckte på någon vi inte känner.

Låt mig presentera det hela så kort det går:
 
→ Jag kontaktade hyresvärden via Blocket Bostad från utlandet ungefär i februari 2021 och var tydlig med att ett av våra krav var att boendet måste vara på ett år då min mans visumansökan kräver detta.

→ Den privata hyresvärden svarade att det inte ska vara några konstigheter så fort vi var hyresgäster på papper. Just då var hyresavtalet till maj 2021 men detta skulle alltså förlängas när vi enligt avtalet räknades som hens hyresgäster. Dessutom menade hyresvärden att hen hade flera kontakter inom HSB på andra orter som bekräftat för hen att det inte skulle bli några problem.

→ Vi litade på detta då vi var i desperat behov av ett boende.

→ Jag meddelade hyresvärden att vi som tidigast kan flytta in i mitten på mars men hen önskade betalande hyresgäster från första mars samt en depositionsavgift. Vi gick med på följande och skrev på hyresavtal.

→ Väl i Sverige och i den nya lägenheten var vi glada att äntligen ha landat. Vi hyrde flyttbil och flyttade in. Hyresvärden sa att hen inte hade fått godkänt av sin förening om att förlänga vårt avtal men att vi på papper ändå kan skriva "tillsvidare" så att vi inte får strul med min mans visumansökan. "Vad snällt", tänkte vi och tyckte det lät bra. Under besöket pekade hyresvärden ut en del brister med lägenheten, som inte stod med i hyresavtalet, men som vi inte såg som några större problem.

→ Vid flera tillfällen frågade jag om uppdateringar gällande godkännande från föreningen ifall vi kunde hyra hens lägenhet under en längre period eller inte. Jag fick flera gånger olika svar, exempelvis: "Jag ska ringa dem", "Jag glömde fylla i datum på ansökan", "De vill ha ett fysiskt brev" eller "Jag har haft mycket arbete och inte hunnit".

→ Vid två tillfällen meddelade jag hyresvärden om att hen hade fått post varpå hen bestämde träff i lägenheten med oss för upphämtning, båda gångerna skulle ske en måndag efter 18.00. Hyresvärden dök inte upp någon av gångerna och meddelade inte heller oss om att hen fått förhinder.

→ Den sista dagen i maj 2021 frågade hyresvärden om hen fick komma förbi lägenheten varpå vi svarade att vi denna gång inte hade möjlighet att ta emot besök. Hen svarade att hen fått en uppdatering från föreningen som nekade en förlängd hyresperiod. Vi tyckte detta var väldigt tråkigt men fann inget skäl att bråka om beslutet. Hyresvärden påpekade i meddelandet att vi varit bra hyresgäster, att hen kan rekommendera oss till andra samt att hen nu måste bestämma möte med mäklare och fotograf. Hen undrade, redan vid detta meddelande, om torsdagen gick bra för oss. Lätt häpna men villiga att samabeta sa vi att detta gick bra. Hyresvärden bad oss att plocka undan samt städa lite om möjligt inför torsdagen. Vi meddelade att vi kunde städa upp en del men utgick ifrån att det endast gällde en fotografering samt att det fanns en förståelse för att vi fortfarande bodde i lägenheten samt att det alltså var två kvällar innan fotografering var tänkt att äga rum, väldigt lite tid hade vi alltså till att städa undan.

→ Hyresvärden bad på tisdagen om foton av hela lägenheten då hen ville dela detta med en stylist. Detta valde vi att hjälpa hyresvärden med. Hen frågade därefter om det var okej att möblera om för fotografering vilket vi sa var okej bara hen ställde allt tillbaka igen. (Det mesta i lägenheten var dessutom våra möbler).

→ På torsdagen höll vi oss borta i 4 1/2 timme och lät hyresvärden få möjlighet att fota i lugn och ro samt ställa tillbaka möblerna. Dessutom ville hyresvärden plantera blommor i sin korg på balkongen vilket vi därför också tog hänsyn till när vi höll oss borta så många timmar. Hyresvärden hörde inte av sig denna dag.

→ På fredagen fick vi ett långt meddelande där hyrevärden beskrev sig som besviken över lägenhetens skick samt den städning vi genomfört. Tydligen hade vi inte tvättat speglar, rengjort filter i köksfläkten eller dammsugat några hörn tillräckligt. Hyresvärden påstod sig ha sett en svärm med bananflugor (vilket vi aldrig sett en skymt av) samt klagade på att brandalarmet inte satt på sin plats (något vi samma morgon tagit ned då den tjöt vid stekning av pannkakor, ena piggen gick av och vi kunde inte fästa tillbaka larmet i taket, samma dag hade vi dock köpt en ny och skulle åtgärda detta så fort vi kommit hem). Jag ringde upp hyresvärden och diskuterade meddelandet hen skickat mig och sa att det kändes orimligt samt att vi skulle från och med denna stund känna oss obekväma med att vara i lägenheten – något hyresvärden hade svårt att förstå. Att lägenheten dessutom förväntats vara i superstädat skick var orimligt och jag gjorde det klart att detta inte var vår skyldighet förrän vi flyttat ut. Om hen hade önskat värdera samt besiktiga sin lägenhet hade detta behövts diskutera vidare samt krävts mer framförhållning rent tidsmässigt. Hyresvärden ville under samtalet kolla om det var okej för hen att ha visningar av lägenheten den kommande söndagen och måndagen. Vi var inte sugna på detta och jag svarade att jag får återkomma.

→ Eftet mycket sökande på nätet gällande lag och rätt samt samtal med maken (plus min familj) bestämde vi oss för att sluta samarbeta med hyresvärden. Vår gräns var nådd. Enligt lag behövde vi inte öppna dörren för hyresvärden då syftet med uppsägningen var att sälja lägenheten och inte hyra ut till någon annan. Vi svarade hyrevärden att vi var ytterst obekväma med hela situationen och frågade om hen kunde vara tillmötesgående och låta oss bryta kontraktet tidigare, något hen inte gick med på förrän hen insåg att försäljning av lägenheten skulle stå still.

→ Mot slutet av juli 2021 packade vi ihop våra saker och gjorde oss klara att flytta ut. Vi städade lägenheten och såg till att allt kändes som när vi hade flyttat in.

→ Överlämningen av nycklar samt en besiktning av lägenheten ägde rum den 31 juli och under detta besök gick hyrevärden tillsammans med sin partner igenom allt, rum för rum. Hyresvärden granskade lister och kommenterade fettfläckar på vägg i sovrum, drog handen på vardagsrumsgolvet och sedan ett finger bakom toaletten. Hen tittade även filtren i köksfläkten och upplevde dem kladdiga. Vi fick, på plats, några punkter att åtgärda medan hen gick på lunch. 45 minuter senare kom de tillbaka och hyresvärden förklarade att hen var nu nöjd med lägenhetens skick och städning. Vi överlämnade nycklar och hyrevärden påbörjade överföringen av depositionsavgiften. Vi tackade och sa adjö.

→ Den 1 augusti efter kl:16.00 får jag ett meddelande av hyrevärden som meddelade att hen stoppat överföring av depositionsavgiften då hen upptäckt att vi missat rengöra duschbrunnen samt handfatets rör. Hen hade även påpekat att duschslangen läckte. Hyresvärden hade därmed hyrt in en egen städfirma en söndagsmorgon och de hade enligt hen varit i lägenheten i fem timmar. Kostnaden för städningen landade på 2000kr och duschslangen kostade, enligt hen, 259kr. Något hen skulle dra av på depositionsavgiften.

→ Jag svarade hyresvärden så sakligt som min kropp förmådde. Jag undrade varför vi inte meddelats direkt när nya brister upptäckts samt varför vi inte fått en chans att själva åtgärda problemet. Jag påpekade även att hen godkänt lägenhetens skick och städning, med detta kan hen inte göra anspråk på min depostionsavgift hur som helst. Dessutom är det rent av olagligt och orimligt att hyresvärden skulle ha rätt att ta pengar från mig utan att presenter något form av underlag (inget kvitto, ingen offert eller faktura). Duschslangen var dessutom bristfällig när vi flyttade in, något hen varit medveten om.

→ Efter många meddelanden fram och tillbaka ... godkände jag att betala halva kostnaden för avloppsrensningen (mest för att bli av med människan). Hyresvärden blev inte överlycklig av detta men jag påpekade återigen att hen höll på mina pengar olagligt samt att jag inte var speciellt sugen på att ge hen en krona efter allt hen låtit min familj utstå. Det sista svar jag fick av min hyresvärd var "haha, ok". Resterande pengar av depositonsavgiften kom in två dagar senare och jag hoppas att jag aldrig behöver ha något med denna människa att göra igen.

Har du orkat läsa igenom allt? Wow, tack! Detta har varit ett rent helvete för mig och min familj. Vi bor nu hos min mamma som har mer än tillräckligt med rum för oss. Det är lite speciellt med försörjningkravet hos migrationsverket men vi hoppas att det hela ska lösa sig smidigt för oss ändå. Efter denna erfarenhet har vi, som du kanske förstår, ingen vidare lust att hyra i andrahand igen.

Har du haft dålig erfarenhet med en hyrevärd? Berätta!!

Photo by Erda Estremera on Unsplash

 

Kommentera här: