Det vackra i det naturliga

Jag har tänkt på en sak ... 
 
Sedan en evighet tillbaka har yttre skönhet varit extremt viktigt i vårt samhälle. Olika ideal har kommit och gått men skönhet har alltid ansetts vara något som är utöver det naturliga. Har jag fel? Vi färgar bort det gråa håret, vi sminkar över huden så den blir jämn, vi penslar naglarna, vi trycker in silikoner och andra kemiska ämnen under hud eller muskler ... och sådär har vi hållit på. I en evighet.
 
Jag, precis som många andra, bråkar också med samhällsnormer och kan tycka det är svårt att acceptera det jag ser i spegeln. Nu kommer detta låta klyschigt men ju äldre jag blir desto lättare blir det att acceptera min kropp som den är. Kanske har det där med vishet och ålder någon sanning i sig? Hursomhelst ... jag tycker det är uppfriskande att se när det blir trendigt att lyfta det naturliga. Exempelvis finns det en tagg som heter #silversisters och där finner ni kvinnor som valt att sluta färga håret och acceptera det gråa/vita. Jag är personligen inte där än men hur uppfriskande är inte denna tagg?!
 
 
Ovanför ser ni skärmdumpar från Instagram och även profilen Georgia Zaris som är en underhållande själ med många tänkvärda åsikter.
 
Även bristningar, celluliter, hår under armar och på ben hos kvinnor, gå osminkad och mycket mer börjar också ta plats på sociala medier. Jag menar verkligen inte att man måste följa alla "naturliga trender" heller ... vill man raka benen eller sminka sig så gör det. Jag tror det däremot är nyttigt att fundera på om vi ... försöker gömma eller bara "piffa till" det egna. Förstår ni hur jag menar?

Kommentarer:

1 Pauline:

ja så viktigt att visa det, men det kan vara svårt, men det är okej

2 Pauline:

ja så viktigt att visa det, men det kan vara svårt, men det är okej

3 Pauline:

ja så viktigt att visa det, men det kan vara svårt, men det är okej

4 Pauline:

ja så viktigt att visa det, men det kan vara svårt, men det är okej

5 Pauline:

ja så viktigt att visa det, men det kan vara svårt, men det är okej

Kommentera här: