Gravidblödningar

Som med allt annat som finns i den stora vilda webben är det viktigt att vara källkritisk. Det jag skriver om är från egna erfarenheter och du som läser kanske fungerar helt annorlunda. Alla fall, graviditeter, barn och kvinnor är olika. Så. Nu var det skrivet, då kan jag fortsätta.

Jag bär mitt andra barn, vilket jag är enormt tacksam över. På senare år har berättelser om infertilitet och kvinnosjukdomar blivit allt vanligare, det är inte självklart att alla kvinnor får bära ett barn. Men det var inte detta jag ville lyfta idag, jag vill skriva om blödningar under en graviditet. När detta hände mig försökte jag hitta forum eller bloggar där andra kvinnor gått igenom samma sak men jag fann väldigt lite. Jag ville läsa om riktiga kvinnor som hade liknande erfarenheter och kunde ge mig hopp om att allt inte behövde betyda missfall.

Första graviditeten
Jag hade en del ”fläckblödningar” med min dotter. Detta hände några gånger under hela graviditeten och vid ett tillfälle åkte jag in till akuten där de gjorde en vaginal undersökning och konstaterade att det var ”gammalt blod” — jag tror detta skedde ganska långt in på graviditeten dessutom. Hur såg blodet ut? Oftast ljusrosa och syntes mest på pappret efter att jag hade kissat. Innan vecka 20 har jag för mig att det inte fanns så mycket att göra enligt läkare/barnmorskor eftersom de inte kunde förhindra ett eventuellt missfall. Bebisen skulle troligtvis varit alldeles för liten att rädda antar jag. Efter vecka 20 var det däremot viktigt att jag tog mig till akuten så fort jag började blöda så att de kunde kolla bebisen och moderkakan. Det var aldrig några större förklaringar, man konstaterade bara att det var gammalt blod men jag tror att det även var blödningar som skedde när min livmoder expanderade då jag upplevde mensliknande smärtor ibland. Men jag är som sagt ingen expert i området ... 

Missfallen
Jag är rätt säker på att jag hade ett så kallat ”kemisk missfall” innan jag blev gravid med min dotter — det vill säga att jag tror det nästan blev bebis men kroppen stötte bort det hela innan ägget fäste sig i livmodern. Varför tror jag det? För jag hade fruktansvärt ont i magen och blödde kraftigare än vanligt. Men detta går inte att bevisa.

I år så hade jag ett missfall i slutet på januari (tror att jag var i vecka 5-6, väldigt tidigt i alla fall) samt ett i maj (måste varit runt 7-8 veckor gravid). Under dessa två missfall fick jag väldigt ont i magen och blödde kraftigt med klumpar och hela köret i kanske 2-3 dagar. Sedan lugnade blödningen ner sig och var över på mindre än en vecka (om jag minns rätt). Jag hann inte få en ny mens innan jag fick ett plus den 15 juni.

Andra graviditeten
Det här gången upplever jag att det har varit mer fläckblödningar i början. Jag är nästan säker på att jag hade en nidblödning dagar innan jag plussade. Blodet har varit allt från svagt rosa när jag torkat mig efter att kissat till att det varit mörkrött och geleaktig i konsistensen. Jag har funderat på om det är klumpar eller bara geggiga flytningar. Ibland har det varit brunt i färgen. 

Varför jag blöder är det ingen som riktigt verkar kunna svara på. Jag ammade fortfarande min 1-åring fram till vecka 11 kanske och funderar på om detta hade någon effekt? Jag är nu i vecka 19+1 dag och har inte blödit alls sedan vecka i alla fall vecka 11 – däremot stoppade jag upp Lutinus ett tag som kanske hjälpt med detta? (Läs: Trycker upp Lutinus).

Vad jag hört och läst
Jag har hört att en del kvinnor blöder efter samlag och oftast då inte i någon större mängd, det slutar också blöda rätt snabbt. En kvinna i min mans släkt blödde väldigt mycket när hon var gravid, var tydligen som en riklig mens, och ändå födde hon en frisk liten bebis. 

Hur som helst ... blöder man under en graviditet ska man alltid meddela sin barnmorska som kan ge dig vidare råd. I tidig graviditet finns det oftast inget att göra mer än att vänta ut det och hoppas på det bästa. Om du har varit med om blödningar i din graviditet får du gärna kommentera detta inlägg då jag tror att det kan hjälpa andra som letar efter hopp på nätet. ❤

Photo by Josh Bean on Unsplash

Kommentera här: